Saturday 24 October 2009

AKU, FAMILI dan ROTI CANAI

apakah kaitan antara familiku and roti canai ni ek??

hehehe entry kali ni aku nk citer sket pasal roti canai, makanan fevret 1 Malaysia lpas
nasi lemak and for sure kt Indonesia xde mamak yg jual roti canai kan.

okey, familiku adalah famili roti canai
nenek ku pula seorang pembuat roti canai kt kg aku
dan roti canai dia menjadi sebutan orang2 kg, hehehe
nenek aku aka 'mok' ni mmg teror gila bab masak memasak ni
and, disebabka itu dia bukak warung and pagi2 mesti ramai yg breakfast kt kedai dia.
nak dijadikan cerita, mok telah berguru ngn sorang hamba ALLAH ni, org pakistan
dalam soal membuat roti canai (based on arwah mama story),
berguru la dia, dr bab ingredient, menguli dan menebar roti canai.
maka, selepas abes berguru dari master roti canai ni, mok pon jual lah roti canai ni
pagi2 selain nasi berlauk, nasi dagang and nasi kerabu.


(sekadar hiasan)

mok ni ada 8 orang anak, 6 perempuan and 2 lelaki
segala ilmu kepakaran masak memasak ni telah diturunkan kepada anak-anaknya.
anak-anak lelaki keje dorg tolong uli tepung and tebar roti canai mse cuti sekolah
anak-anak pompuan pon tebar gk roti canai, gilir2..

beberapa tahun kemudian, ade la anak-anak pompuan mok yang da nikah
beranak-pinak,
so, sume cucu-cucu mok ni (yg tggl kt kg) plak yg mewarisi tradisi roti canai ni
so, bila pagi2 mesti ada wajah-wajah mereka yang menebar roti canai.


(wajah si penebar)

then, mestilah my mama pon sgt teror membuat roti canai kan, heee~
masa kami kck2 dulu dok kt seremban,
then lpas my big bro menemui ILAHI, mama sgt sedih and tak taw nk buat apa
kalo b4 abg lan meninggal, mama jg dy, so sbb xde keje sgt, mama pon bwat kptsn nk
jual roti canai dlm bentuk segera atau roti canai segera.
every weekend mama and abah akan bertungkus lumus buat roti canai sambil di bantu oleh
kami adik beradik, kerja fevret aku adalah membulatkan roti yg dah diuli.


(roti yg dibulatkan)

biasanya hari sabtu mama n abah akan jual roti canai kt pasar peladang ( dlm kwsn offfice abah)
n kalo xde aktiviti koku aku akn turun pdg sekali, bsh2 pinggan n mnyibuk2.

haa, masa mama mula2 start buat roti canai segera, aku n adik beradik yg laen akan
jaja roti canai ni dr satu rumah ke rumah yg laen ( i guess mama is trying hard to teach us about what the meaning of life :p)
hurmm, mula2 malu gk nk wat keja2 ni tp lama2 seronok plak

pastu, kt sekolah mama KGV, ramai kwn2 mama yg tempah n nk roti canai
segera ni, hehehe, then even pas abes mengajar pon mama akan try her best ntuk
cukupkan permintaan yang melambung tinggi ni.
1 bungkus = 5 keping = RM 2.00
then, mama pon ajar la ank2 dy yg da bsr plak tebar roti canai
so angah pon teror la mnebar roti canai, aku plak tebar x jd2, hancur :p


(angah yg terror :p)

ms form 1, kami sume pndh terengganu, mama dpt tukar skol
kt daerah mama membesar, Besut.
kt sini aktiviti roti canai x buat sgt, kalo buat pon sbb suka2 jer.

angah aku ni sgt suka kot tebar roti canai,
pas grad dulu, b4 smbung master, dia telah bekerja kt kedai roti canai
dan menjadi penebar sementara, kebetulan aku pon cuti sama,
lepas matriks, so angah pon ajar aku cara-cara nak tebar roti canai.
mula2 tebar pakai lampin baby or mane2 kain yg berbntuk 4segi (sbb sng)
da pro sikit br bole praktek gne dough td.


(tebar cun2)

nak tebar senang, tp nk roti tu x terkoyak sgt ssh.
roti canai yg sedap adalah roti yg bile dh goreng sgt lmbut, garing dan berbau sedap.
masa uli tu kne ks btol2 masak dough tu and kalo buat dlm portion yg bsr boleh
buat otot2 jd hypertrophy, x caya try korg buat.

(nak uli, tgn msti mntap)

roti canai turun temurun ni adalah our family secret recipe
and aku pon xtaw nk mengagak bahan2 apa yg dipakai.
huhu, penah gk terfikir nak buat roti canai kt cni, pekena ngn kari ayam,
wow terangkat..!!
tp x kesampaian ag, ngn busy nyer.. adoyai...

ok la, pjg dah aku merapu ni...
daa~

2 comments:

fazie adam said...

weh teha, buat ar weyh roti canai...makan ngan kari...ni teringin nk mkn ni!!!!
ahahaha.....

Fatehah Malik said...

hahaha.... nak ker?? nnt ler...