Friday 22 April 2011

FLAWLESS SKIN

Flawless_by_powerfuse0

Hye Guys... Assalamualaikum

Dah lama aku janji macam mana nak dapat muka flawless macam artis-artis korea. Okay sekarang baru aku dapat nak tulis. Artis korea ni mereka memang berkulit lawa, putih dan flawless sebab dalam dunia ni Acne Vulgaris jarang serang mereka, biasanya orang-orang kat region East Asia ni.

Cara-cara dia ;

1. Cuci muka dalam 2-3 kali sehari

2. Tenyeh muka dengan scrub muka seminggu sekali untuk buang sel-sel mati yang melekat kat muka.

3. Rajin-rajin lah pergi facial, buat peeling dan whitening.

4. Jangan selalu sangat tukar-tukar produk penjaga wajah anda, kalau dah sesuai dengan yang satu tu, stick to it.

5. After dah mandi, dah cuci muka, sila lah jangan malas untuk apply toner, krim pelembap wajah, malam-malam apply night cream supaya kulit wajah dapat rejuvenate di malam hari.

Hahaha. Aku pandai cakap jer tapi dalam senarai kat atas, yang aku selalu buat adalah no. 1 dan 5 jer.

By the way, nak nampak kulit anda flawless, pakai makeup. Seriously menjadi. Contoh aku ni, muka banyak parut jerawat. What you need are, BB cream, foundation and compact or loose powder.

Firstly, after you applied toner and cream to your face, apply the BB cream, BB cream is the best to make your face brighter and shining, it will make your face more beautiful (cewahhhh). For me, I just use MAYBELLINE’s BB Cream, affordable. Tapi ada lah gak aku berangan nak pakai BB cream’s ETUDE, tapi tahu-tahu je lah barang kosmetik dari KOrea tu, harga sebototol tu dah sama harga dengan makanan Harlequin, aku sayang anak lagi lah, hehehe. Tapi barangan ETUDE bagus taw.

Secondly, tempek lah bedak ke muka anda, tempek tau bukan sapu, kalau sapu nanti bedak tak rata dan tak melekat betul-betul kat muka nanti senang hilang. Actually, kalau dah pakai BB cream, foundation dah tak payah pakai, tapi kalau rasa nak lagi wow boom kebaboom boleh je pakai, make sure in a small amount je, kalau tak nanti jadi macam EDWARD CULLEN plak, or pelakon opera cina. Jangan cakap aku tak warn. Owh, aku tak pakai concealer, tapi Michelle Phan suka pakai concealer.

Eh, dah buat semua kat atas tu, tapi bila bergediks-gediks depan camera, all the pics turn out to be like =.=’ , bekas jerawat dan jerawat still ada, make up plak tak rata. BURUKKK!!!

Tak perlu risau, aku ada solusi dia, cara dia adalah. Gambar tak lawa, edit je lah akak adik oi, sekarang banyak photo editor yang ada. Contoh nya Adobe Photoshop CS5. Eh adobe photoshop susah lah, tak ada yang lagi senang ke? Ada... Guna lah Adobe Photoshop Lightroom. Dengan Lightroom, mengedit gambar menjadi sangat lah senang. Tak payah nk duplicate layer or buat layer baru.

Nak tahu macam mana nak edit-edit pakai Lightroom, nanti aku ajar, patut sekrang ni aku siapkan makalah. Okay bye.

paperKELIP : Gedik plak rasa letak header macam tu.

signature2

No comments: