Sunday 26 February 2012

LESUNG BATU

Korang kenal tak lesung batu? Lesung batu ada dua, satu yang untuk menggiling satu lagi untuk menumbuk, tapi hari nih aku nak cerita lesung batu yang untuk menumbuk. Lesung batu nih bukan untuk menumbuk muka rakan-rakan anda yer adek-adek, retak tulang tengkorak saya tak tanggungjawab (boleh retak ke?). Pokoknyer gag usah lah kamu coba-coba nak hempok kepala orang pakai lesung batu.

Nak jadi ceghita, hari neh turn aku masak, so aku amek keputusan nak masak nasi ayam. Nasi ayam paling senang aku rasa, tak payah tumis-tumis semua itu, tapi kena banyak pakai lesung jugak lah sebab aku ni spesis yang malas nk blend benda-benda cikai neh.

Dah abes masak haruslah kita kemas dapur kan, masa aku nak simpan lesung batu tu, skali alu lesung tu terjatuh tergolek dari tepi sinki, kejepok! jatuh atas lantai... dan terpatah dua. Sadis tak? tak pernah lah kan seumur hidup aku lesung yang jatuh atas lantai terpatah dua, lantai tu yang retak seribu adalah. Time-time tu jugak aku rasa cam nak hempok lesung tu kat pembuat dia, lesung ke tengkorak dia yang retak... terbayang-bayang aku time kitaorang beli lesung batu tu, dengan susah payah angkut dari pasar ke rumah. Tskkk... alahai lesung.

Okay, finish with lesung yang dah terpatah dua, to make it worse, tadi, just now, si Raihan neh, mintak aku gorengkan ayam lagi sebab nak makan lah kan... Nak goreng ayam kena perap dulu, nak perap tu kena lah aku tumbuk bawang putih dengan halia, you know what, alu yang terpatah dua tu aku letak kat sinki, tak simpan skali dengan mak dia, dengan gembira nye aku amek alu lesung tu, skali ada cik LIPAN tengan tido membelit alu lesung tu! kureng asam gila, nasib baek aku terperasan. Sebab reflex parasimpatetik aku cakap “you better FIGHT or FLIGHT” Fatehah, if you harapkan si Simpatetik ni buat keje jangan harap kau selamat, maka aku pun mencampak lah alu lesung tu, owh dan naseb baek dia tak terpatah dua lagi, kalo tak jadi 3 bagian lah alu lesungku.

Lipan tu agak besar jugak lah, kaler hitam plak tu. Geli weyh. Bukan lah aku seram sangat dengan lipan tu, tapi sebab before nih, masa aku tengah sedap-sedap menggulai, sekali ada benda merayap kat kaki aku, bukan lipas yer, tapi lipan juga. Besar lebih kurang je. Geli... Owh lipan tadi aku dah bunuh dengan penyapu. Geram betol.

Apelah nasib hari neh, lesung dah terpatah dua, pastu ada lipan yang gatal nak membelit tido kat lesung tu. BTW, rumah sewa aku ni memang banyak lipan. Nasib baek lah cik TI takde lagi. Korang bukan tak taw tikus-tikus Jakarta ni macam mana, lagi besar dari  HARLEQUIN...

Okay aku bosan sebenarnyer, makanyer keluar lah cerita merapu meraban neh. Time exam bukan main stress lagi akuh neh, bila dah takde ape-ape, rasa macam nak main lompat-lompat bangunan mcm Le’Parkour tu je. Lari-lari pastu LOMPAT! terasa bebas.

signature2

No comments: