Tuesday 8 March 2011

LOVE… GELI…

Sebelum baca apa yang aku nak update kat dalam post ni. korang wajib baca ini dulu, Kenapa dan bagaimana Kita boleh jatuh cinta dan Don't Love The One Who Love You by Mr. K. Entry dia bagus dan banyak point-point menarik dan dapat buka pandangan sempit aku nih dengan lebih luas.

First, yeah love is just another hormone, Dopamine, Phenylethylamine. Aku belajar dalam farmako pasal reseptor dopamine, ubat-ubat dia jer tak taw plak Dopamine ni hormon cinta, kalau kajian psikiatrik plak, Dopamine terlebih tu orang yang ada gannguan jiwa, skizophrenia bagai. Okay straight to the point, let say you have a boyfriend/girlfriend, sayang gilos lah kat Bf/Gf korang ni kan, sampai tidur tak lena, mandi tak basah whatever lah. Geli aku. And then one day, dia dah macam bosan dengan korang, hurmm love kan is about hormone, makin kurang hormone makin kurang cinta, hey you can’t change that, so “JUST LEAVE” ok, leave dengan cara yang baik, tak perlu gaduh-gaduh. Nanti kalau lama-lama couple orang dah tak sayang kat kita, kita terasa, sakit hati, blah jer. That means, he/she don’t deserve you and you can’t make him/her happy, annoy lagi adalah kan. Tapi kalau tak nak lepaskan dia, dah sayang sangat ni, memang dia lah satu-satunya dalam hidup, cuba tarik hati dia balik, buat dia jatuh cinta dengan anda balik. Lagipun, mestilah dia (esp lelaki) yang confess dulu kan. Tak boleh jugak, solat istikarah yer kawan-kawan, sebab apa yang kita rasa terbaik untuk kita tak semestinya yang terbaik, dan apa yang kita rasa kita tak nak itu lah yang terbaik. Dan tak perlulah nak geli-geli dengan orang yang dah bosan dengan korang ok.

Memang lah nanti korang cakap, senang jer cakap cuba jadi kat diri sendiri. Hurmm bak kata kajian hormon-hormon ni, hormone cinta dah kurang, apa boleh buat, aku pun pernah rasa, dua kali, mungkin kali ke-3 bakal terjadi. Siapa tahu kan. Let say, yang ke-3 terjadi, dia bosan dengan aku sebab aku mengada-ngada, dah tak cute kat mata dia, dah kurang hormon-hormon tu kat aku, well we ain’t married yet babeh, tak salah salah seorang nak walk out dulu, or one day dia confess, dia dah bosan. Aku terima. Okay fine. maybe ada nanges-nanges gak, tapi-tapi ingat ni girls, dia bukan suami, dia hanya persinggahan untuk korang jumpa dengan bakal suami, sebab itu lah korang couple lah dengan 10 orang, 100 orang pon, suami sorang jer. Dan aku tak cakap korang boleh couple then clash sesuka hati. Better ak payah lah couple kalau takut sakit hati lepas clash, kawin jer terus. Aku ni memamg tegar, tiada perasaan sangat, sakit hati kejap pastu lupa, “eh apa ko dah buat kat aku? Lupa lah” aku macam ni.

Actually, korang ni “living in a world of fairytales” lah kalau asyik nak benda-benda indah yang sementara ni, sometimes kena lah jugak hidup dalam dunia “anime/manga” walaupun tak berapa nak reality sangat, at least dalam dunia anime tu dia orang face dengan kesusahan, berusaha itu penting. Bila jatuh bangun balik. Bab-bab cinta ni remeh-temeh jer, jangan amek port sangat, yang penting pengajaran dari kisah cinta tu sendiri. Okay.

Kesimpulannya, kalau yang ke-3 tak menjadi dalam hidup aku, which is hormon ni akan berkurang dan hilang, dia pilih orang lain, aku tunggu je lah orang masuk meminang. See, orang tua suka, aku pon boleh terima. Daripada geli-geli tapi tak membuahkan hasil. Korang pilih yang mana? Three is enough untuk buat aku serik dan dah, aku pon dah malas, jalan mudah tunggu je, kalau takde ‘its okay’ (sambil telan air liur).

paperKELIP : owh GELI dengan entry ni, tapi inilah isi hati aku sekarang. Harap aku dapat praktekkan.

signature2

No comments: